انتخاب بهترین رنگ برای محصولات و برندینگ

همه ما می دانیم که همواره راه حل ها و نتایج درخشان در دل آنالیزها و تحلیل های دقیق نهفته هستند. با اینکه رنگ ها دارای ماهیت های پیچیده، گسترده و حساسی هستند، با این وجود رنگهای منتخب در اینفوگرافیک ها به ندرت از چندین رنگ اصلی فراتر نمی روند. با استودیو عکاسی صنعتی و تبلیغاتی ادد همراه باشید.

تاثیر انتخاب بهترین رنگ محصولات در موفقیت بازاریابی و  استارت آپ ها

انتخاب بهترین رنگ محصول یکی از چالش برانگیزترین، پیچیده ترین و در عین حال یکی از موثرترین قدمهای بازاریابی و مدلهای کسب و کار به شمار می رود. اغلب بحث و اختلاف نظرها در مورد رنگ‌ و نحوه و میزان تاثیرگذاری ، نوع برانگیزاندن احساسات و ارجاعات داستان‌گونه و تبلیغاتی آنها می باشد، که حواشی انتخاب بهترین رنگ را به محور اصلی مباحث تبدیل می نماید.

تصورات اشتباه درباره انتخاب رنگ و روانشناسی رنگ

ما سعی داریم به این سوال که چرا رنگ ها یکی از مهمترین مسائل و چالشی ترین مسائل و مباحث بازاریابی محصولات هستند، اما نسبت به اهمیت آن داده های متنوع و منابع خوبی برای توسعه موجود نیست؟

این مقاله که بر اساس تحقیق های معتبر در مورد تاثیر روانشانسی رنگ و نحوه تحت تاثیر قرار دادن رنگ های مختلف انجام پذیرفته و هدف از این تحقیق مشخص شدن تاثیر رنگ محصولات و رنگ سازمانی برندها بر مخاطبین و بازار هدف محصولات می باشد. شایان ذکر است که انتخاب بهترین رنگ محصولات امری علمی و نسبی بوده و بنا به شیوه زندگی، تجربیات فردی، تربیت، جامعه، فضا، زمان، احساسات مخلتف افراد و فرهنگ های متنوع می تواند دستخوش تغییرات جزئی و یا کلی شود.

اهمیت انتخاب بهترین رنگ‌ها در برندینگ و موفقیت فروش محصولات

در آغاز می بایست درک صحیحی از برند سازی داشته باشیم به این دلیل که درک همه جانبه و کامل از برند سازی می تواند درک ما را از رنگ ها به طرز چشم گیری افزایش دهد. برای تحلیل و آنالیز عکس العمل و احساس مشتریان به رنگ‌ های متنوع محصولات تحقیق های متعددی انجام پذیرفته است.

این مقاله را نیز مطالعه کنید: چگونه حرفه ای عکاسی کنیم؟

معنا، مفهوم و روانشناسی کلی رنگها

  • رنگ زرد، نشانه خوش بینی و افکار مثبت
  • رنگ نارنجی، نشانه صمیمیت، اعتماد و دوستی
  • رنگ قرمز، نشانه شور و هیجان و شجاعت
  • رنگ بنفش، نشانه خلاقانه بودن، تخیل و هوشمندی
  • رنگ آبی، نشانه قدرت و اطمینان
  • رنگ سبز، نشانه سلامت، صلح و توسعه
  • رنگ نقره‌ای، نشانه امنیت و تعادل

رنگ هویت سازمانی برندهای بزرگ

اما در حقیقت، موضوع اصلی در تاثیر گذاری و برانگیزاندن احساسات در رنگها به شدت وابسته به تجربیان شخصی و روحیات و عواطف و شیوه زندگی و فرهنگ می باشد. اصول انتقال پیام های بسیار زیادی را می‌توان در مفاهیم و معانی رنگها یافت. در این میان انتخاب بهترین رنگ ها برای محصولات نقش قابل توجهی در فروش و برندینگ و موفقیت کسب و کارها دارند. تحقیق ها نشان دهنده این موضوع است که بیش از ۹۰ درصد تصمیم های خریدهای شتاب زده و در بازه زمانی کم درباره محصولات وابسته به رنگ می باشد، این تحقیق به این معنی است که در صورتی که زمان کافی برای خرید وجود ندارد مهمترین عامل در فروش، تاثیرگذاری رنگ محصولات و بسته بندی آنها میباشد.

با در نظر گرفتن اهمیت انتخاب بهترین رنگ برای محصولات در فروش و سودآوری بیشتر، نتایج تحقیقاتی همچون “تاثیر تعاملی رنگ ها” نشان دهنده این موضوع است که یکی از مهمترین مسائل در فروش موفق و تاثیر گذاری تمام و کمال ارتباط صحیح بین موضوع و کاربرد محصولات و بسته بندی و رنگ انتخاب شده برای آن است، در اصل رابطه بین رنگ و کاربرد محصول بسیار حائز اهمیت بوده و مهمترین عامل در برانگیزاندن مخاطبین جهت خرید می باشد

محققان در تحقیق متفاوتی به نام “سرخ هیجانی و آبی خنثی” نشان دادند که انگیزش و تصمیم خرید در مخاطبان به شدت وابسته به تاثیر رنگ بر آنها دارد، پس رنگها نقش بسیار حیاتی در شخصیت و هویت سازمانی برندها دارند و حتی در محبوبیت محصولات نیز به شدت تاثیر گذارند.
تحقیقات متفاوتی نیز ثابت می نماید که مغز انسان به صورت کاملا ناخود آگاه، برندهایی که راحت تر برایش قابل درک است را ترجیح می دهند و رنگ در این درک و فهم تاثیر بسیار زیادی دارد، پس بسیار حائز اهمیت است که برندها در طراحی محصولات، لوگو، بسته بندی و غیره در مقایسه با رقبا در ضمن رعایت اصول انتخاب رنگ مناسب با کاربری محصولات تمایز را حفظ نمایند و منحصر به فرد به نظر برسند. به عنوان مثال اگر رنگ آبی مناسب ترین رنگ برای محصولات شماست و رقیب شما آن را پیش از شما انتخاب نموده رنگ بنفش می تواند انتخاب مناسب و منحصر به فردی باشد.

نکته مهم: به خاطر داشته باشید که انتخاب بهترین و مناسب ترین رنگ برای محصول و پیش بینی واکنش مشتران بالقوه بیشتر از ماهیت خود رنگ اهمیت دارد، در نتیجه احساس مشتری وابسته به انتخاب صحیح و مناسب رنگ دارد.

رنگ ها به صورت وسیعی ویژگی های متفاوتی دارند به عنوان مثال قهوه ای قوی و مستحکم، بنفش، ظریف و فرهیخته، قرمز هیجان آور و پر شور به حساب می آیند. اما تحقیقات نشان می دهد که انتخاب بهترین رنگ در محصولات و فرآیند برندسازی خصوصیات بالفعل و روتین رنگها نمی باشد، بلکه رابطه ای است که رنگ با هویت سازمانی و محصولات برقرار می نماید و شخصیت و تصویری است که آن رنگ از برند شما به تصویر میکشد.

برای درک بهتر باید بدانیم که این تصور که “سبز در متبادر نمودن مفهوم آرامش کاربرد دارد” کاملا اشتباه است، زیرا رنگ سبز هویت سازمانی برند معروف حامی محیط زیست تیمبرلند می باشد و در جای دیگری رنگ هویت سازمانی پولی و مالی وب سایت MINT مورد استفاده قرار میگیرد و در هر دوی آنها بازخورد مناسبی داشته است، و یا رنگ قهوه ای قادر است همانطور که برای انتقال مفهوم استحکام درباره محصولات چرمی برند Saddleback Leather مناسب باشد، در عین حال برانگیزاننده احساس خوشمزگی و اشتها باشد. مانند شرکت های مختلف شکلات سازی که از رنگ قهوه ای در رنگ هویت سازمانی خود استفاده می نمایند.

در نتیجه: برای انتخاب بهترین و مناسبترین رنگ محصولات و هویت سازمانی، نمیتوان با اتکا به قوانین ساده و از پیش تعیین شده تصمیم گیری نمود، و می بایست حساب شده و با حساسیت و نتیجه گیری بر اساس بازخوردها رنگ مناسب را انتخاب نمود. احساسات، علایق و تصویری که هویت سازمانی شما در ذهن مخاطبین ایجاد می کند نقش مهمی در برانگیزاندن تصمیم خرید دارد. نتیجه دلخواه و فوق العاده زمانی رخ می دهد که رنگ ها بهترین و مناسب ترین مطابقت را با کاربرد محصولات و سیاست های کلی برند شما داشته باشند. برای مثال می توان به انتخاب رنگ سفید برای انتقال سادگی و تمیزی در شرکت اپل اشاره نمود. بدون در نظر گرفتن هویت اصلی و وجوه تمایز شخصیت برند شما انتخاب بهترین رنگ مفهومی پیدا نمیکند و این تعریف که فلان رنگ از فلان رنگ بصورت کلی در بازار موفق تر خواهد بود امری واهی و غیر علمی می باشد.

نمونه عکاسی های صنعتی استودیو ادد

ارتباط رنگ محصولات با جنسیت افراد

تحقیق “تخصیص رنگ” جو هالوک، در مورد ارتباط رنگ و جنسیت یکی از معتبرترین و بهترین منابع در این زمینه به شمار می رود که نشان می دهد جنسیت انسان ها نقش بسیار مهم و متفاوتی در درک و نحوه تاثیر پذیری آنها از رنگ محصولات و هویت سازمانی دارد. لازم به ذکر است که موقعیت مکان زندگی افراد و فرهنگ آنها نیز در انتفال و مفهوم رنگی برای جنسیت های مختلف تاثیر بسیار عمیقی دارد. نتایج تحقیقات هالوک در نمودار زیر آمده است.

نمودار رنگهای مورد علاقه و جذاب برای زنان و مردان

نمودار رنگهای مورد علاقه و جذاب برای مردان و زنان

نمودار رنگهایی که برای مردان و زنان جذابیت ندارند

نمودار رنگهایی که برای مردان و زنان جذابیت ندارند

جالب ترین مسئله در این نتایج، توافق نظر هر دور جنسیت در رنگ آبی است هر دو جنسیت به میزان زیادی به این رنگ واکنش مناسب نشان دادند و نکته بعدی که جلب توجه می نماید رنگ بنفش می باشد که در لیست زنان توانسته در صد بالایی را به خود اختصاص دهد در حالی که در مردان به هیچ عنوان شانسی ندارد و در لیست جایگاه بسیار کمی را به خود اختصاص داده است. نتایج تحقیق مشابه ای نشان می دهد که رنگ های تند بیشتر مورد علاقه مردان می باشد و بالعکس زنان بیشتر رنگ های ملایم را می پسندند. و همچنین بیشتر مردان رنگ هایی که ته رنگ مشکی در ساخت آنها به کار رفته را می پسندند و این در حالی است که زنان بیشتر به رنگهایی که از رنگ سفید در ساختشان استفاده شده تمایل دارند. این تحقیقات و اطلاعات ارزشمند می توانند در انتخاب بهترین رنگ برای محصولات و هویت سازمانیتان کمک های بسیار مفیدی داشته باشند تا بتوانید محصولاتتان را به صلایق مشتریان بالقوه خود نزدیک کنید و آنها را تحت تاثیر محصولات و بسته بندی و هویت سازمانی خودتات قرار دهید و به برند محبوبشان تبدیل شوید.

حتی انتخاب اسم رنگ می تواند در جذابیت و میزان فروش تاثیر گذار باشد

گر چه رنگ‌های متنوع احساسات متنوعی را بازتاب می دهند، ولی نام نیز در کل بسیار مهم مباشد. نظرسنجی جالبی نشان می دهد که زمانی که از داوطلبین درخواست شد محصولاتی را تنها به واسطه نام رنگ‌ خاصشان مورد ارزیابی قرار دهند (به عنوان مثال محصولات آرایشی)، آن دسته از محصولاتی که رنگ هایشان اسامی جالب توجه داشتند بسیار بیشتر مورد قبول داوطلبین قرار گرفته شده بودند. برای مثال، نام رنگ شکلاتی به مراتب بیشتر از نام رنگ قهوه‌ای در داوطلبان تاثیرگذار بودند. محصولاتی که رنگ آنها اسامی خاص و منحصر به فرد دارند، در مخاطب احساس بهتری را بر می انگیزند.

تاثیر انتخاب رنگ مناسب محصولات در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و در کل تبلیغات محصولات

عکاسی صنعتی و در کل تبلیغات صحیح و تاثیرگذار، ایده و بازتابی است از واقعیاتی که با خلاقیت هنرمندان ممزوج خواهد شد تا محصولات در بالاترین حد توان بتوانند در ذهن مخاطبین تصویری کامل و تاثیر گذار در مخاطبان و مشتریان بالقوه از خود به جا بگذارند، و این تصویر ذهنی زمانی کامل خواهد شد که جنس و رنگ محصولات در نهایت ظرافت و تناسب با خصوصیات باطنی و کاربردی آنها طراحی شده باشند، البته که تجربه عکاس صنعتی و تبلیغاتی و گروه طراح هویت بصری تا حد زیادی به فرآیند ارائه و پرزنت محصولات کمک خواهد نمود و تیم هنری استودیو ادد تمام سعی خود را خواهد نمود تا بهترین زاویه، بهترین نورپردازی و با استفاده از خلاقیت و مهارت خود بهترین ایده و خروجی را از محصولات تهیه نماید، ولی زیبایی و تناسب محصولات نیز می توانند تاثیر چشم گیری در زیبایی خروجی نهایی داشته باشند.

انتخاب بهترین رنگ برای محصولات و هویت سازمانی

منبع: سایت راهنمای اسکاوت

اگر مفید بود برای دوستانتان نیز ارسال کنید

در تلگرام به اشتراک بگذارید
در لینکد این به اشتراک بگذارید
در توئیتر به اشتراک بگذارید
در فیسبوک به اشتراک بگذارید

نظر خود را در مورد مقاله بنویسید

3 پاسخ

  1. خیلی عالی واقعا وب سایت خوبی در زمینه آموزش عکاسی و عکاسی صنعتی هستش و بهم کمک کرد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباطی نزدیک تر از طریق شبکه های اجتماعی ادد استودیو